Midsommardans
Midsommardans av Anders Zorn
Tavlan som är gjord år 1897 är ett motiv av en svensk midsommarafton runt trakterna kring Mora, där även Anders Zorn är uppväxt. För att börja med är det ett väldigt speciellt ljus i bilden, jag gillar det verkligen och kan tänka mig att det är precis de sista timmarna in på natten, det är nog inte så varmt, vinden står nog ganska stilla och där precis solen håller på att gå ner. Det är en väldigt varm ton över hela målningen som man får av solen, och främst ser man denna värme på det idylliska svenska röda huset som ligger lite längre upp i bilden, det är som att himlen speglas i fönsterna och den röda färgen på husväggen lyser nästan upp lite guldskimrande. Om vi förflyttar oss precis bredvid och lite framför det röda huset, så ser det mer ut som en timmerlada, det kanske är ett hus för lagring? Eller kanske ett häststall? Jag vet faktiskt inte men det ser ut att ha stått där ett tag i alla fall. Denna byggnad tar upp en ganska stor del av himlen och målningens yta, mer ger samtidigt ett härligt djup för alla objekt framför. Den har en ganska grå/mossig färg och ser ut att vara byggd av trä. Om vi tittar framför ladan så befinner det sig massor av människor i folkdräkter som umgås mot väggen till laden och dansar på gräsplätten framför. Det är mycket rörelse bland människorna, de dansar och hoppar, kjolarna lyfter från marken, benen är i rörelse. Hela kompositionen är ganska genomtänkt tycker jag. Det blir mycket fart och ett stort djup från det första dansande paret till de röda husen längre bort. Fast på denna ändå kompakta yta, så lyckas Zorn ganska bra på att inte göra det för stökigt. Bakom det runt 30-tal dansande människorna, nästan i höjd med det röda huset, spirar det fram en ganska smal men hög klassisk midsommarstång med en svensk flagga på toppen. Det ligger även någon slags byggnad bredvid stången som liknar något kyrkoliknande med en hög skorsten med ett kors högs upp. Det är dock svårt att urskilja något mer. Gräset är ganska hög med en blandning av hö mellan det gröna, det finns ett par i främre delen av bilden som känns extra fokuserade på. Det är även mycket fart och dans i detta par.
Anders Zorns betydelse och mening med bilden tycker jag känns ganska lummig, men enligt hans personliga anteckningar hade han rest med båt tillsammans med Prins Eugan och efter ett tag kom de fram till Morkarlby och laden som syns på bilden där Zorn kallade på en speleman för att underhålla de två. Efter ett tag så samlades ett antal med människor från byn och började dansa, och just prinsen Eugan var i extas över denna tillställning och östa på Zorn att han skulle måla detta motiv till honom tror jag. Så man kan kanske se det som ett beställningsjobb? I alla fall så dröjde det till året efter som Zorn satte igång att måla. Det var just Zorn som gav Morkarlby den klassiska midsommarstången året därefter, kanske för att iscensätta samma miljö som han och prinsen såg året där innan?

Tavlan som är gjord år 1897 är ett motiv av en svensk midsommarafton runt trakterna kring Mora, där även Anders Zorn är uppväxt. För att börja med är det ett väldigt speciellt ljus i bilden, jag gillar det verkligen och kan tänka mig att det är precis de sista timmarna in på natten, det är nog inte så varmt, vinden står nog ganska stilla och där precis solen håller på att gå ner. Det är en väldigt varm ton över hela målningen som man får av solen, och främst ser man denna värme på det idylliska svenska röda huset som ligger lite längre upp i bilden, det är som att himlen speglas i fönsterna och den röda färgen på husväggen lyser nästan upp lite guldskimrande. Om vi förflyttar oss precis bredvid och lite framför det röda huset, så ser det mer ut som en timmerlada, det kanske är ett hus för lagring? Eller kanske ett häststall? Jag vet faktiskt inte men det ser ut att ha stått där ett tag i alla fall. Denna byggnad tar upp en ganska stor del av himlen och målningens yta, mer ger samtidigt ett härligt djup för alla objekt framför. Den har en ganska grå/mossig färg och ser ut att vara byggd av trä. Om vi tittar framför ladan så befinner det sig massor av människor i folkdräkter som umgås mot väggen till laden och dansar på gräsplätten framför. Det är mycket rörelse bland människorna, de dansar och hoppar, kjolarna lyfter från marken, benen är i rörelse. Hela kompositionen är ganska genomtänkt tycker jag. Det blir mycket fart och ett stort djup från det första dansande paret till de röda husen längre bort. Fast på denna ändå kompakta yta, så lyckas Zorn ganska bra på att inte göra det för stökigt. Bakom det runt 30-tal dansande människorna, nästan i höjd med det röda huset, spirar det fram en ganska smal men hög klassisk midsommarstång med en svensk flagga på toppen. Det ligger även någon slags byggnad bredvid stången som liknar något kyrkoliknande med en hög skorsten med ett kors högs upp. Det är dock svårt att urskilja något mer. Gräset är ganska hög med en blandning av hö mellan det gröna, det finns ett par i främre delen av bilden som känns extra fokuserade på. Det är även mycket fart och dans i detta par.
Anders Zorns betydelse och mening med bilden tycker jag känns ganska lummig, men enligt hans personliga anteckningar hade han rest med båt tillsammans med Prins Eugan och efter ett tag kom de fram till Morkarlby och laden som syns på bilden där Zorn kallade på en speleman för att underhålla de två. Efter ett tag så samlades ett antal med människor från byn och började dansa, och just prinsen Eugan var i extas över denna tillställning och östa på Zorn att han skulle måla detta motiv till honom tror jag. Så man kan kanske se det som ett beställningsjobb? I alla fall så dröjde det till året efter som Zorn satte igång att måla. Det var just Zorn som gav Morkarlby den klassiska midsommarstången året därefter, kanske för att iscensätta samma miljö som han och prinsen såg året där innan?

Kommentarer
Trackback